Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Hoe kan dat nou, ik heb je toch gemaild?!’ 

Context We zijn bij een organisatie aan het werk die al jaaaaaaren meegaat. Maar in de omgeving verandert er nogal veel de laatste tijd. En dus is het zaak dat zij behoorlijk opschakelen. Naar een hogere versnelling, maar vooral naar meer samenhang tussen de kolommen in de organisatie. Kolommen die jarenlang compleet autonoom werkende ondernemingen […]

Context
We zijn bij een organisatie aan het werk die al jaaaaaaren meegaat. Maar in de omgeving verandert er nogal veel de laatste tijd. En dus is het zaak dat zij behoorlijk opschakelen. Naar een hogere versnelling, maar vooral naar meer samenhang tussen de kolommen in de organisatie. Kolommen die jarenlang compleet autonoom werkende ondernemingen leken. Inclusief onderlinge concurrentie.

De noodzaak om hier verandering in aan te brengen zijn evident. Ook voor de medewerkers binnen deze kolommen.

De motivatie om deze omslag te maken, om door de silo’s heen samen te gaan werken, is dan ook groot. Iedereen doet stinkend hun best. Dat droom en daad soms nog best ver uit elkaar liggen, blijkt als tijdens een van de vele meetings teammanager Fred op de zoveelste ‘daar wist ik niets van’ gefrustreerd uitroept:

‘Hoe kan dat nou, ik heb je toch gemaild?!’

Fractaal van het patroon
Al die jaaaaaarenlang hebben ze hier gewerkt vanaf hun eigen eilandjes. Met als gevolg dat hun wereldbeeld vanuit dat eilandje gevormd werd. Zij zijn het centrum van hun eigen universum.

Je verplaatsen in anderen en hoe jouw werk onderdeel vormt van een groter geheel is iets waar ze pas sinds kort heel hard mee aan het werk zijn. En dat gaat niet vanzelf.

Voorheen zouden er geen mails met updates gestuurd worden, dus dat is ook oprecht een stap vooruit. Alleen wordt daarmee nog wel eens vergeten dat:

  • voor een ander niet altijd helder is wat jouw gedachte is bij het doorsturen van een mail
  • jouw mail terecht komt in een brij van in de regel veel-teveel andere mails
  • mails, zeker met algemene informatie, vaak hooguit gescand worden
  • een mail sturen niet het eind van het informeren is, maar het begin.

Het oude patroon hier was überhaupt niets delen, tenzij daar expliciet om gevraagd werd.
Binnen de beweging naar echte samenhang aanbrengen, is intussen een nieuw patroon ontstaan waarin informatie vakkundig over de schutting gekiept wordt. Mededelen = communiceren, is de achterliggende gedachte. Als ik het heb verteld, moet jij het dus weten.

Gelukkig komt dit ter tafel in het ontwikkeltraject waar ze in zitten. En kunnen ze de volgende stap zetten: uitvinden hoe ze kunnen zorgen dat relevante informatie ook op een goede manier kan aankomen bij de ander.


Lees hier meer blogs, fractaaltjes of bekijk onze video’s over organisatieverandering van binnenuit

Of ga direct naar de Video: Veranderen ondanks je cultuur (die je nu juist wil veranderen)

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.