Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Dat is managementtaal om te zeggen dat het niet eenvoudig is waar we doorheen moeten met elkaar’

Context De organisatie in de welzijns-sector is helemaal digitaal aan het werk nu. Met dank aan corona. Het HR-team heeft het er druk mee gehad. De collega’s hebben elkaar al weken niet gezien, en de directie besluit dat een geste op zijn plaats is. Zo ook voor de HR-afdeling. Alle medewerkers krijgen een bloemetje per post. […]

Context

De organisatie in de welzijns-sector is helemaal digitaal aan het werk nu. Met dank aan corona. Het HR-team heeft het er druk mee gehad. De collega’s hebben elkaar al weken niet gezien, en de directie besluit dat een geste op zijn plaats is. Zo ook voor de HR-afdeling. Alle medewerkers krijgen een bloemetje per post. En een kaartje erbij om te bedanken.

Hè fijn, persoonlijke aandacht. Toch?

De aanhef van het kaartje leidt vast tot minstens één opgetrokken wenkbrauw:

‘Beste HRM-collega’s en collega’s die tijdelijk op de HRM kostenplaats te gast zijn.‘ 

Oké, te gast op een kostenplaats….? We hoeven niet veel verder te lezen om ook de andere wenkbrauw omhoog te laten trekken:

‘Wat een uitdagingen staan we voor gesteld. Dat is managementtaal om te zeggen dat het niet eenvoudig is waar we doorheen moeten met elkaar.’ 

Fractaal van het patroon

In deze organisatie is segmentatie een van de manieren waarop ze overzicht en controle proberen te houden. Vanuit de beste intenties. Rust, ritme en reinheid bewaren zodat mensen goed hun werk kunnen doen.

Het kaartje en de bloemen laten zien hoe het management meeleeft met medewerkers. Ze hebben daar aandacht voor, en willen dat laten zien: begrip en waardering tonen.

Het kaartje laat ook een andere kant zien: die van de diepgewortelde segmentatie. Wij, de afzenders, zijn van het management. Jullie, de ontvangers, zijn medewerkers. Net als dat we gewone collega’s hebben, die echt in dienst zijn, en collega’s die ingehuurd zijn. Dat verschil benadrukken we zelfs in de aanhef, anders weten anderen misschien niet over wie we het hebben. Dat we daar dan ook nog benoemen dat ze op een kostenplaats te gast zijn, tja… Dat is nu eenmaal hoe wij, vanuit het management, daarnaar kijken.

Wij, het management, snappen dat managers en medewerkers verschillend kijken en praten. Dit zijn tenslotte andere compartimenten. Dus leggen we de moeilijke woorden wel even uit, wij die snappen hoe zwaar en moeilijk dit allemaal voor jullie is. De goede intenties verworden al gauw tot licht paternalisme.

Een patroon van wij versus jullie, boven versus onder.


Lees ook: ‘Dat moeten we niet doen. Daar gaan mensen misbruik van maken’

 

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.