Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Waarom aanpassen als een workaround ook kan?’

Context ‘Waarom wij zoveel creditfacturen hebben? Hoe bedoel je?’ vraagt de Manager Sales NL aan de Project Manager van Global. Global heeft een project gestart om meer Lean te werken, dus in alle landen worden alle processen doorgelicht op basis van data. Alle conclusies en outliers worden besproken. De Global manager verduidelijkt haar vraag: ‘Voor […]

Context

‘Waarom wij zoveel creditfacturen hebben? Hoe bedoel je?’ vraagt de Manager Sales NL aan de Project Manager van Global.

Global heeft een project gestart om meer Lean te werken, dus in alle landen worden alle processen doorgelicht op basis van data. Alle conclusies en outliers worden besproken.

De Global manager verduidelijkt haar vraag:

‘Voor product XP622R staat achter elke verkoopfactuur een creditfactuur. Waarom is dat?’

‘Oh, dat!’ is het opgeluchte antwoord. ‘Dat komt omdat de verkoopprijs in het systeem hoger is dan de prijs waar wij het in de Nederlandse markt voor wegzetten. Om dat prijsverschil te compenseren, maken we een creditfactuur. Snap je?’

‘Ok…. maar waarom is die aangepaste prijs dan nooit in het systeem door jullie verwerkt zodat je voor de juiste prijs kan factureren?’

Het blijft lang stil aan de andere kant.

‘Dat weet ik eigenlijk niet…. ik denk dat we dat nooit bedacht hebben.’

‘Waarom aanpassen als een workaround ook kan?’

Fractaal van het patroon

Snelle verkoop aan klanten gaat hier vóór de organisatie goed organiseren.

Dat komt op meerdere manieren terug in deze organisatie.

Meetings van het MT gaan vooral over sales, funnels, markten, in -of out of stock zijn, nieuwe productlijnen die eraan komen.

De deal snel sluiten en vervolgens snel leveren is de formule voor succes.

Het MT heeft het zelden over hoe het gaat in de teams, laat staan de samenwerking tussen de teams of hoe de manier van werken beter, slimmer of leuker gemaakt kan worden.

Wel wordt er gefoeterd op Global als er teveel of te lang producten niet leverbaar zijn.

Het Lean programma vinden ze, ironisch genoeg, dan ook een enorme waste of time.

Tegelijk verliezen ze ongemerkt veel potentie die wel degelijk in de organisatie zit.

Want het is hard peddelen op een houtje-touwtje vlot.


Lees hier meer blogs, fractaaltjes of bekijk onze video’s over organistaieveranderimg van binnenuit

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.