Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

‘Oh, maar dat is technisch’, zegt Johan. En verlaat het overleg.

Context De werkgroep is druk in overleg over de lessen die ze tot nu toe hebben opgehaald. Ze vormen een groep die aan het experimenteren is met hoe ze echt integraal kunnen gaan werken. Om daar van te leren over wat er nodig is om hier als organisatie stappen in te zetten. Daarbij lopen ze […]

Context

De werkgroep is druk in overleg over de lessen die ze tot nu toe hebben opgehaald. Ze vormen een groep die aan het experimenteren is met hoe ze echt integraal kunnen gaan werken. Om daar van te leren over wat er nodig is om hier als organisatie stappen in te zetten.

Daarbij lopen ze ook tegen wat technische beperkingen aan. Zoals dat een deel van de medewerkers geen toegang heeft tot het CRM-systeem waarin al het klantcontact bijgehouden moet worden. Dat blijkt lastiger op te lossen dan het lijkt, dus staan ze even stil bij wat hier technisch gezien aan de hand is. Na dit een minuut aangehoord te hebben staat business analist Johan op, zegt:

‘Oh, maar dat is technisch’, en verlaat de ruimte.

Fractaal van het patroon

Waar deze organisatie vandaan komt, is een klassiek model van functiescheiding. Met stevige muurtjes tussen functies. Dat geeft helderheid over waar je wel en niet van bent, maar dan wel weer zo helder dat men geen oog heeft voor het effect op elkaars werk. Het gevolg is dat iedereen verantwoordelijk is voor het eigen deelgebiedje, en niemand anders dan het management voor het geheel. Er is weinig afstemming & gevoel dat men samen werkt aan het eindproduct. En natuurlijk wordt er geklaagd over anderen die hun werk niet goed doen, en dat ‘ik dat dan weer moet oplossen’.

Juist dat patroon willen ze doorbreken met de werkgroepen die gaan experimenteren. Maar zoals blijkt, is het oude patroon behoorlijk hardnekkig. Johan’s reactie komt direct voort uit het oude patroon van functiescheiding.

Bovendien vergeten ze dat hun experiment een hoger doel diende: namelijk als organisatie leren over wat er (dus) nodig is om wél integraal te werken. De inhoud van het vraagstuk zuigt ze zo weer terug in hun oude werkwijze.

Gelukkig hebben ze procesbegeleiding bij deze werkgroepen. Iemand die ze hierop kan wijzen en de aandacht weer op het bovenliggende doel kan richten.


Lees ook het fractaaltje ‘Handvat om medewerkers intrinsiek gemotiveerd te krijgen’

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.