Anita Ootjers -Secretaris NLNet

Opdrachtgever: NLNet

Situatieschets Stichting Nederlands Netwerk voor Lymfoedeem & Lipoedeem (NLNet) is in de eerste plaats een patiëntenorganisatie voor mensen die de aandoening lymfoedeem en/of lipoedeem hebben. NLNet is in 2006 opgericht. Het unieke van NLNet is, dat er naast patiënten ook hulpverleners als donateur zijn aangesloten, zoals (oedeem)fysiotherapeuten, huidtherapeuten en bandagisten. Ook is de industrie, zoals […]

Opdrachtgever: NLNet

Situatieschets Stichting Nederlands Netwerk voor Lymfoedeem & Lipoedeem (NLNet) is in de eerste plaats een patiëntenorganisatie voor mensen die de aandoening lymfoedeem en/of lipoedeem hebben. NLNet is in 2006 opgericht. Het unieke van NLNet is, dat er naast patiënten ook hulpverleners als donateur zijn aangesloten, zoals (oedeem)fysiotherapeuten, huidtherapeuten en bandagisten. Ook is de industrie, zoals […]

Situatieschets

Stichting Nederlands Netwerk voor Lymfoedeem & Lipoedeem (NLNet) is in de eerste plaats een patiëntenorganisatie voor mensen die de aandoening lymfoedeem en/of lipoedeem hebben. NLNet is in 2006 opgericht.

Het unieke van NLNet is, dat er naast patiënten ook hulpverleners als donateur zijn aangesloten, zoals (oedeem)fysiotherapeuten, huidtherapeuten en bandagisten. Ook is de industrie, zoals leveranciers van therapeutisch elastische kousen als sponsoren nauw betrokken bij het werk van NLNet. Een diverse groep dus.

Anita Ootjers

Alle mensen die zich inzetten voor NLNet doen dit op vrijwillige basis. De stichting wordt geleid door een 9-koppig bestuur. De organisatie heeft sinds een aantal jaren te maken met de omslag naar het meer professioneler werken, wat leidt tot frictie in de hele organisatie maar vooral in het bestuur. Met de komst van een nieuwe voorzitter die niet bekend is met het verleden van de stichting lijkt dit te escaleren. Ook de nieuwe voorzitter probeert een weg te zoeken om iedereen weer met de neuzen dezelfde kant op te krijgen, maar dit werkt vooralsnog niet helemaal naar wens.

Zo kwamen wij terecht bij Gewoon aan de slag

Bij Wendy, om precies te zijn. We vroegen haar om de pijnpunten die er zijn aan de oppervlakte te krijgen. En van daaruit te werken naar een nieuwe status quo. Hoe moeten wij de taken verdelen zodat iedereen zich daarin kan vinden en ook echt aan de slag gaat?

In eerste instantie was ik sceptisch: hoe kan een buitenstaander zich snel inwerken in de problematiek die bij ons al veel langer leeft? Maar dat deed Wendy uitstekend.

Wat ze doet, is heel goed ‘Zwitserland’ spelen. Ze blijft de gehele tijd neutraal en heeft interesse in ieders mening. Ze vraagt daar ook expliciet naar en slaat niemand over. Ook degene die niet het hoogste woord hebben.

‘Wendy spiegelde: wat heeft jouw mening voor consequentie binnen een organisatie waar je het met elkaar moet doen?’

Ik wil niet zeggen dat we er na twee sessies zijn. Enkelen hebben na deze sessies ook de conclusie getrokken dat NLNet niet meer de organisatie is waar zij zich verder voor gaan inzetten. Maar dat is niet erg. Het gaat er uiteindelijk om dat er weer een organisatie komt te staan die zich voor de volle 100% inzet voor de patiënten, want daar draait het om binnen NLNet, en niet om het bestuur.

print dit artikel

Leave a Reply

inschrijven