Tips over organisatieverandering? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief en krijg een gratis hoofdstuk uit Verandering 3.0

Micro-gewoontes – Minimale inspanning, maximaal resultaat – door Stephen Guise

Wanneer je een verandering aangaat, voelt dat al gauw als Grootsch ende Meeslepend. Maar net zoals iedere reis begint bij de eerste stap, is ook een organisatieverandering een optelsom van kleine veranderingen. Uiteindelijk in gedrag. En waar dat gedrag enerzijds vaak het struikelblok is (‘ze willen wel, maar het gebeurt gewoon niet’), is het anderzijds […]

Wanneer je een verandering aangaat, voelt dat al gauw als Grootsch ende Meeslepend. Maar net zoals iedere reis begint bij de eerste stap, is ook een organisatieverandering een optelsom van kleine veranderingen. Uiteindelijk in gedrag.

En waar dat gedrag enerzijds vaak het struikelblok is (‘ze willen wel, maar het gebeurt gewoon niet’), is het anderzijds ook de meest basale ingang voor -ook grotere- organisatieveranderingen. Zeker wanneer je werkt aan nieuwe gewoontes.

Dit boek zoomt in op dat stuk van verandering: het aanleren van nieuwe gewoontes. En hoe je dat niet hoeft te doen op basis van ijzeren discipline en wilskracht (dodelijk vermoeiend en een bijzonder lage succesrate), maar je dit ook kunt doen door grote doelen te vertalen in microgewoontes. Door het zo klein te maken, dat je eigenlijk niet kunt falen.

Bij toeval ontdekte Stephen Guise dat een absurde doelstelling van één push-up per dag wél uitgroeide tot een regelmatige workout die hij moeiteloos kon volhouden. Hij werkte dit uit tot een handzame methode, die niet alleen kunnen helpen bij je persoonlijke voornemens, maar ook voor organisatieverandering waardevolle inzichten en handvatten biedt.

Het boek is onder meer verkrijgbaar via Managementboek.nl


Lees ook het blog waarin we vertellen over ons eigen experiment met microgewoontes en de lessen voor organisatieverandering: Eén nieuwe gewoonte maakt nog geen verandering, maar is wel een goed begin

print dit artikel

Leave a Reply


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.