Zware tijden – investeren in mensen

Nu ook het UWV waar 5000 tot 6000 banen verdwijnen. We horen nu allemaal dagelijks om ons heen over reorganisaties, taakstellingen en bezuinigingen.

Bij een van onze klanten, waar dit ook speelt, hoorde ik dat ze ‘gewoon’ de opleidingswensen van hun medewerkers in kaart hebben gebracht, zoals ze dat elk jaar doen. En ik merk mijn eigen verbazing op: ‘maar hebben ze daar dan geld voor?’. Bizar, want ik zit in de business van ontwikkeling – en weet uit ervaring dat juist nu slim investeren in ontwikkeling noodzaak is, en veel oplevert, ook voor de bottom-line. En zelfs ik heb dus die eerste gedachte. Aangestoken door de tijdgeest?

Hetzelfde zien we bij klanten die meer moeite moeten doen om externe expertise – waaronder ons – in te kopen. Er is minder budget beschikbaar en er zijn andere beperkingen opgelegd door de top. Alleen maar mooi natuurlijk dat er goed nagedacht wordt over de inzet van middelen. Maar soms werken de opgelegde beperkingen ook averechts.

Want hoeveel meer kost het een organisatie en zijn medewerkers wanneer ze zelf aan de slag gaan met noodzakelijke veranderingen. En bijvoorbeeld een jaar of twee jaar van hun tijd en aandacht investeren in het verbeteren van ‘interne communicatie – of erg hoge werkdruk – of …’, vul maar in, zonder dat ze werkelijk de vruchten plukken van hun gewenste resultaat?

Veranderingen helpen realiseren is een vak. En slimme investeringen doen kan hier veel opleveren: uitzoeken waar het echte knelpunt of omslagpunt zit, en dit met minimale interventies aanpakken. Maar wel daar waar het er echt toe doet.

Het goed maken van die afweging is waar externe aanbieders zich steeds meer in zullen gaan onderscheiden.

“We zitten voor  een dubbeltje op de eerste rang bij jullie” – zei een van onze opdrachtgevers. Een prima aanprijzing wat ons betreft, want wij brengen in rekening wat wij kosten, en dat levert hem heel veel meer op.

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.

Laat wat van je horen

*