Je organisatie verandert continu. Hoe ga je daarmee om?

Ontmoet Victor: samen met zijn vriend Martin heeft hij een klein, goedlopend bedrijfje. Vanuit hun kantoor in een oude fabriek helpen ze klanten met hun PR. De key-woorden?
Entrepeneur – Innovatie – Flexibel – Co-creatie

Door de groei nemen ze een aantal mensen in dienst om het werk goed weg te zetten. Het type opdrachten vraagt steeds meer dat ze samenwerken met andere bedrijven. Alle nieuwe input en ontwikkelingen zijn opwindend.

‘We lijken wel een echt bedrijf!’ roept Victor lachend.

Het volgende hoofdstuk dient zich zo aan: samenwerken. Niet meer vertrouwd alleen met elkaar, maar met allerlei andere mensen. En ook: leiding geven. Wat een veranderingen allemaal. In al deze beweging blijven ze goed op koers: in de groei.

Dan begint er iets te haperen bij Victor. En niet alleen bij hem. Ook bij anderen ontstaat gemor. Teams die worden gevormd en elkaar niet altijd weten te vinden. Samenwerkingen met derden die stroef lopen. Systemen die groter worden, en dus ingewikkelder. Halen we er wel de juiste kerncijfers uit? De dreiging van hiërarchie en bureaucratie hangt in de lucht. Hoe doe je dit nu allemaal als je ‘Entrepeneur – Innovatie – Flexibel – Co-creatie’ als key-words hebt?

14516142-update-icon-on-glossy-orange-round-button

Martin weet het zeker: de enige zekerheid in het bedrijf is dat er een constante verandering is. Omdat het ‘groter’, ‘effectiever’, ‘beter’ of ‘anders’ moet gaan. Een organisatie staat nooit stil, die van hen dus ook niet.

Maar hoe krijg je mensen mee? Hoe verandert gedrag ook echt? Niet op papier, maar dat je het kan zien en merken.

Want iedereen wil graag verbetering. En verbetering betekent in de meeste gevallen ook verandering. Alleen: bijna niemand wil veranderen voor die verbetering. Tenminste, niet zelf.

Who-Wants-Change

Lastig. Ben je de ene verandering gewend, staat de volgende alweer om de hoek te wachten. Nieuwe processen, systemen, fusies, ontslagen, verjonging, bezuinigingen, een andere manier van de markt benaderen, nieuwe samenwerkingsverbanden, noem het maar op.

En dat in een tijd waarin medewerkers steeds eigengereider zijn, minder bedrijfstrouw, flexibeler en zelfstandiger werken, en de digitalisering zorgt voor steeds innovatievere bedrijven. Hoe ga je hier nou mee om?

Victor en Martin zijn getransformeerd: ze zijn van ZZP’er naar werkgever gegaan. Bovendien ook naar leidinggevende. Ze hebben in alle fasen nieuw gedrag, nieuwe reacties moeten ontdekken, naast nieuwe vaardigheden. Ze hebben in de afgelopen periode veel meer geleerd dan ze vooraf hadden kunnen bedenken.

Hoe zorg je dat je als organisatie ook beter leert veranderen? Dat je mensen meeneemt in de verandering? Inclusief jezelf? En dat die veranderingen dus succesvol zijn?

Kortom: hoe kan jij verandering succesvol teweeg brengen?

Dat is de basisvraag die heeft geleid tot het boek Veranderen 3.0: een benadering waarmee je (doorlopende) veranderingen in je organisatie aan kunt gaan. Op zo’n manier, dat de verandering daadwerkelijk van binnenuit ontstaat. Het gaat dan veel meer om continu met elkaar puzzelen aan de nieuwe, direct alweer veranderende, situatie, dan om het maken en invoeren van een plan.

De zeven essentiële principes om op deze manier met verandering en organisatieontwikkeling om te gaan, gaan uit van de manier waarop gedrag van mensen (ook van jou en mij dus) van nature verandert.

Ga net als Victor en Martijn aan de slag met deze principes. Want hoe logisch het ook klinkt, pas als je het in de praktijk gaat toetsen zul je merken hoe je met je ogen open in allerlei valkuilen stapt.

Het gratis e-book kun je hier downloaden.

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek 'Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit'. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Laat wat van je horen

*