‘De toiletpotten worden hier aan de lopende band meegenomen’ – negen manieren om een bericht van negen woorden te lezen

In het toilet hier op kantoor hangt het volgende briefje:

2016-08-23 14.45.14-2

De vetgedrukte woorden nodigen ons steeds weer uit om hier allerlei lezingen in te zien. Met deze woorden benadrukt, maar ook de andere:

GRAAG het toilet na gebruik schoon achterlaten. Dank u!

We vragen het niet zomaar. We willen het echt héél graag.

Graag HET toilet na gebruik schoon achterlaten. Dank u!

We vragen dit niet zomaar voor ieder toilet. Dit is het toilet.

Graag het TOILET na gebruik schoon achterlaten. Dank u!

De zeep, handdoeken, wc-papier… what the heck, zelfs de deur mag je meenemen. Als je het toilet maar laat staan.

Graag het toilet NA gebruik schoon achterlaten. Dank u!

Laten we niet merken dat je er vooraf een lapje overheen haalt. En tijdens gebruik bleek een enorme troep te geven.

Graag het toilet na GEBRUIK schoon achterlaten. Dank u!

Sommige mensen blijken hier te komen en dan onverrichter zaken weer te vertrekken. Dat vinden we zonde. Het ding staat er niet voor niets. Gebruik het ook.

Graag het toilet na gebruik SCHOON achterlaten. Dank u!

Vermoedelijk de echte boodschap: mensen, kijk even naar wat je achterlaat en reinig waar nodig even?!

Graag het toilet na gebruik schoon ACHTERLATEN. Dank u!

We werden er gek van. De toiletpotten worden hier aan de lopende band meegenomen. Laat die dingen staan, alsjeblieft!

Graag het toilet na gebruik schoon achterlaten. DANK u!

Hehe, eindelijk iemand die luistert. Dank… (met een diepe zucht).

Graag het toilet na gebruik schoon achterlaten. Dank U!

Ja, we spreken hier mensen netjes aan. En we zien dat hoewel anderen er misschien een potje van maken, ons niet teleurstelt.

En dit gebeurt met iedere tekst die je schrijft.

Zomaar wat onschuldige zinnen die ik in mails tegenkwam:

‘Heb jij die documenten nog meegenomen?’

‘Zullen we de planning samen even doornemen?’

‘Ik heb je voorstel met veel plezier bekeken’ ….

Als jij geen nadruk legt, doen anderen dit wel voor je. Met alle mogelijke interpretaties van dien.

Dus eh… die e-mail toch maar even nalezen?

Of beter nog: eerst even bellen om de klokken gelijk te zetten of langslopen. Zodat je én met de nadruk in je stem, houding en gebaren kunt aangeven waar het je om gaat. Én je direct kunt bijsturen als je merkt dat de interpretatie van je gesprekspartner misschien een andere kant op gaat dan jij had bedoeld.

Het is een wonder dat we elkaar nog best vaak begrijpen eigenlijk.

Althans, dat denken we.

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek 'Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit'. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Laat wat van je horen

*