The next Level. Onze 4 stappen waarmee we zijn gegroeid

Begin dit jaar schreef ik een blog getiteld:  2012 als omslagjaar.

We wilden groeien. We stonden aan het begin van een verandering.
Wat we graag wilden? Ik citeer: “We willen verder, een groter bereik binnen de organisaties waar we voor werken. ”

en: “Dit jaar zijn we, tegen de marktontwikkelingen in, gestart met ons groeimodel uitwerken.”

En is dat gelukt, dat omslagjaar?In deze tijd?

Met gepaste trots kunnen we zeggen: ‘Ja.’

Hoe is dat, die omslag? Zoals in een computerspelletje: we hadden lang rondgespeeld op een bepaald level. We hadden leuk gespeeld, gewerkt, hindernissen overwonnen. En nu zijn we op een nieuw level terecht gekomen. Een level up.

Met nieuwe monsters.

De regels zijn veranderd.

We zijn zelf grotere poppetjes geworden.

Met meer goud; en ook meer uitdagingen.

Sommige oude tools werken niet meer. We ontwikkelen nieuwe.

We zijn gegroeid. Het is gelukt, we hebben een omslag gemaakt. En achteraf gezien, toen ik het blog schreef zaten we er al middenin.

Waar zit het hem in, dat omslagpunt? Hoe kwamen we op het volgende level?

Zo werkte het voor ons. En in net andere vorm werkt het eigenlijk ook zo bij onze klanten. Ook op het nieuwe level.

  1. Focus scherp op de ideale klant. We hebben ons afgevraagd: Wie willen we bereiken? En dat dan ook specifiek maken. Geen losse kreten.
  2. Focus scherp op de ideale opdracht. Voor ons is dat: Het begeleiden van gedragsverandering binnen de context van grote organisatie veranderingen. Klanten die zich afvragen: Hoe krijgen we het voor elkaar om ook echt en blijvend de verandering die we willen te realiseren? Mensen blijven nu hangen in oud gedrag. Hoe krijgen we ze mee?
  3. Eén van de belangrijkste: Handel ook naar die focus. Wees congruent in denken en doen.
    Dat betekende soms pijnlijke beslissingen. Knopen doorhakken. Aandacht richten. Keihard werken.
    De nieuwe monsters moesten we zien te verslaan: We hebben bijvoorbeeld vaker nee gezegd. En hard gepuzzeld op hoe we alles voor elkaar konden krijgen. Met meer mensen, ook een stuk meer geregel.
    We hebben ook knopen doorgehakt; activiteiten afgestoten, hoe leuk ze ook waren; streng geselecteerd in de opdrachten die we aannamen en de podia waar we ons hebben laten zien.
  4. Durf te staan voor wat je doet, en dat hardop te zeggen. Voor ons betekende dit dat we steeds explicieter eisen gingen stellen aan opdrachtgevers:
    – De opdrachtgever moet bereid zijn geconfronteerd te worden met hun eigen aandeel.
    – Alles wat er aanwezig is, moet er mogen zijn, en mag dus ook in de aandacht komen
    – Ze moeten om kunnen gaan met een onzekere einduitkomst.

Wat leverde dit op?

Groei!

  • We hebben grotere opdrachten en zijn uitgenodigd op internationale podia (Londen, Berlijn) om onze blijkbaar unieke werkwijze toe te lichten en te delen
  • We houden ons minder bezig met kleine dingen die we voorheen heel belangrijk vonden
  • We werken veel intensiever samen met onze associates, die zich nu ook meer verbonden voelen met ons
  • We kunnen steeds beter aangeven wat wij nu anders doen dan de meeste andere adviseurs en facilitators
  • Voor volgend jaar hebben we opnieuw grote opdrachten binnengekregen
  • We worden zelf weer meer uitgedaagd door complexere omgevingen en grotere opdrachten
  • We werken slimmer, met nog meer aandacht voor waar we naartoe willen.

We opereren nu op het next level. We spelen, we werken, we vechten en ontdekken. Het mooie is dat we de veranderprocessen die we bij anderen faciliteren zelf nog weer eens hebben doorgemaakt. We weten hoe het voelt: het doet soms pijn, en het levert nog veel meer op!

En wat willen we nog meer voor dit jaar?

We zullen nog intensiever samenwerken met de associates, aangezien we grotere trajecten uitzetten. Dat betekent dat we nog meer gebruik gaan maken van de kwaliteiten van de associates. Dat in samenwerking met de unieke eigenschappen van Gewoon aan de slag: de kracht van de eenvoud.

Want dat is onze kracht. Zoals in het verhaal van de timmerman.  De timmerman die binnenkwam, in een plek vol met problemen. Hij keek rond, luisterde. Wachtte, vroeg, luisterde en keek. Uiteindelijk deelde hij één klap uit met zijn hamer. En schreef een rekening van E1000,-

Men vroeg hem: “Waarom moet ik 1000 euro betalen voor 1 klap?”

En de timmerman antwoordde: “Je betaalt 999 euro voor dat ik precies weet waar ik moet slaan. En 1 euro voor de klap.”

Dus voor volgend jaar: wellicht opnieuw naar een Next Level?

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek 'Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit'. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Reacties

  1. miranda van gestel zegt:

    Wat een prachtig verhaal over jullie nieuwe formule en jullie succes.
    Heb er van genoten vooral omdat er in tijden van deze crisis een positief geluid geweldig is.
    Groei is dus mogelijk als je positief denkt en handelt.
    Mooi meiden !!!!!!

    • Wendy Nieuwland zegt:

      Hallo Miranda,
      Dankje voor je lovende woorden. En tsja, positief denken en handelen is geen garantie, maar dat het helpt staat wat mij betreft vast.
      Hartelijke groet, Wendy

  2. Kijkje in eigen keuken: http://t.co/HfMv01Xx
    4 stappen waardoor Gewoon aan de slag is gegroeid het afgelopen jaar. nieuw #blog @wendynieuw

  3. The next Level. Onze 4 stappen waarmee we zijn gegroeid http://t.co/WO9fyYcQ via @socializeWP

  4. Dit blog over hoe wij ons bedrijf hebben laten groeien http://t.co/wdWhknBMXp van @wendynieuw is inmiddels 260 keer gelezen. #groei

Laat wat van je horen

*