Platform voor falen als basis voor Innovatie

We schrijven november 2011. Het Creativity World Forum in Hasselt.

Aangetrokken door het creatieve karakter, onze wens om steeds creatieve oplossingen te vinden voor klanten, zelf te blijven leren en ontwikkelen en, eerlijk is eerlijk, ook omdat we graag Malcolm Gladwell in levenden lijve willen zien spreken.

 

Sommige sessies zijn bijzonder inspirerend, andere vallen tegen door de vlakke inhoud of de manier waarop het gebracht wordt.

Soms denken we “ja, precies!”, vaak ook “en als je nou dit (Zuiver Communiceren en Systemisch Modelleren) er nog tegenaan zou leggen, dan….”. En bij enkelen, waaronder ’The Naked Presenter’, Garr Reynolds, en Peter Hinssen over The Flip (“where the new becomes normal”) kijken we vol bewondering naar hoe goed en congruent zij hun verhaal brengen. Natuurlijk intussen modellerend wat hij aan het doen is en wat maakt dat hij dat doet….

 

Intussen valt ons op dat gaandeweg enkele noodzakelijke voorwaarden voor innovatie worden verzameld, zoals:

  • mensen bijeen brengen die elkaar van nature niet opzoeken,
  • ‘En’ zeggen ipv ‘Maar’, veel verschillende Business Modellen maken en ze weer weg durven gooien,
  • etc.

Eén van de belangrijkste, die overal terugkomt, is ’durf te falen en doe dat ook veelvuldig’.

Fail Faster in de woorden van Wikipedia oprichter Jimmy Wales. Hoewel we het ook hier hartgrondig mee eens zijn, moeten we toch opbiechten dat we zelf eigenlijk veel te weinig echt falen… Natuurlijk gaat er wel eens iets minder goed, en vinden we zelf eigenlijk altijd wel dat er iets beter kan en moet… maar echt falen?

 

“En wat voor echt is dat echt, als je écht faalt?”, vragen we onszelf als beroepsgedeformeerde modelleerders dan af.

Nou, echt falen zoals een product het tot in de winkel schopt en dan gewoon helemaal flopt. Zo echt. Niet dat een onderdeel net niet helemaal lekker loopt, of het kon eigenlijk wel beter, maar dat het hele verhaal mislukt. Flopt. Niet meer te redden.

Natuurlijk werken wij ook in een ander werkveld. Je zou ook kunnen stellen dat heel veel van onze producten ’falen’, want het is maar heel zelden dat we een programma van begin tot eind zo uitvoeren als we vooraf verzonnen hebben. Anders dan bij een product in de winkel, kunnen wij ’in het moment’ aanpassingen maken of zelfs hele ’producten’ vervangen.

 

En toch…
Om verder te innoveren moeten we eigenlijk vaker falen.

Wat lastig is in de context waarin wij werken: wij zijn ons product, onze dienst. En om nou ’s lekker wat uit te proberen op een groep klanten… die kans zien we niet echt.

Nóg niet. Want als we dit nu niet kunnen doen, zo dachten wij, moeten we zorgen dat we een omgeving creëren waarin dat wél kan. Een setting om te falen. En zo ontstond het plan, om een soort ‘laboratorium’ op te zetten, om ook binnen ons werk te kunnen experimenteren, dingen in de volle breedte neer te zetten, met als doel te slagen maar met de ruimte om ook finaal onderuit te gaan. Met echte klanten, die ook reageren zoals andere klanten dit doen. Dus niet alleen mede-facilitators.

 

Laboratoria in een zakelijke omgeving, “Business Labs” dus!

Intussen hebben we al enkele van onze contacten en klanten enthousiast gemaakt voor het plan. En hebben we enkele concullega’s en associates benaderd om ook gebruik te maken van het podium om te testen, slagen of falen. Klanten die zo vooraan in de rij staan om het nieuwste neusje van de zalm te ervaren, of mee te leren van dat wat nergens toe leidt. Met ook in de vorm van feedback geven en krijgen state-of-the-art methodieken.

Doe je mee?

——————————————————

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak. Ze blijft zelf ook altijd weer verder leren en ontwikkelen met als vraag “wat maakt dat veranderingen echt gerealiseerd worden?”

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek ‘Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit’. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Laat wat van je horen

*