Ontslag en reorganisatie. Wat nu? 5 stappen voor managers om je team sterk te houden

Ineens, met zachte stem, vertelt Karin me iets belangrijks:

 

‘Dat gesprek in september is met Marije, ik ben er dan niet meer’.

 

Om ons heen hangen kindertekeningen op de muren. Onze lege theekopjes staan op tafel. We praten over mijn dochter bij deze kinderopvang.

Hoor ik dat goed? Wat is er aan de hand?

Ze vertelt verder terwijl ze langs me heenkijkt. ‘De inschrijvingen zijn minder. Mijn contract wordt niet verlengd.’ Ze kijkt me even aan. Dan kijkt ze weer weg en glimlacht licht. ‘Ik zie het maar als een kans’.

‘Joh, wat jammer’ zeg ik. ‘We zullen je zeker missen..’. Na een korte stilte vraag ik: ‘En nu? Weet je al wat je gaat doen?’

Ik voel haar ongemak. En het mijne.

 

Want achter deze paar zinnen gaat een hele wereld schuil. Ik leef mee, en gun haar ook haar privacy.

En ik ben maar een tevreden klant.

Karin, haar manager en haar collega’s moeten nog 2 maanden met elkaar werken.
Terwijl ze weten dat dit afscheid eraan komt.

 

 Karin is niet de enige op dit moment.

 

Veel organisaties nemen afscheid van medewerkers. En of het nou een donderslag bij heldere hemel is, of iets wat medewerkers wel hebben zien aankomen, het is altijd een schok.

Ongeloof, boosheid, ontzetting, frustratie, onzekerheid of verdriet zijn allemaal ‘logische’ reacties op zo’n groot verlies.

Ook voor degenen die overblijven is het een schok.

Bang: ‘Ben ik het de volgende keer?’, ‘Jeetje, zo makkelijk is ontslag op economische gronden dus..’.

Opgelucht: ‘Gelukkig, ik niet’.

En dan moeten ze ook nog wat met de emoties van hun collega’s. Negeren? Meeleven? Meehuilen?

Lastig. Ongemakkelijk.

 

Jij kunt je mensen – degenen die weggaan en de blijvers – helpen bij dit onvermijdelijke afscheid.

 

Hoe?

 

1. Vind een manier waarop jij kan goed kan omgaan met alle emoties om je heen. Zorg ervoor dat je respect kunt hebben voor de ervaring van je medewerkers, en dat je zelf kalm blijft.

 

2. Geef mensen wat ruimte om hun verhaal kwijt te kunnen. Eventueel voor het team als geheel*, maar ook individueel. Voor degenen die weggaan en soms voor een medewerker die blijft. En wees gerust, je hoeft niet mee te huilen om empathie te hebben. Wat heel goed werkt is om letterlijke woorden van mensen te herhalen. En verder niks. Dan nodig je ze uit om verder te vertellen en merken ze dat je goed luistert. Het gaat nu om hen.

 

3. Als ze hun verhaal kwijt zijn, vraag dan: “En met dat alles, wat zou je nu willen dat er gaat gebeuren?” Stel de vraag met interesse. Laat jouw wens voor to do-lijstjes en actieplannen erbuiten. Vraag door om mensen te helpen nadenken. In deze stap maken ze een switch. Ze gaan van problemen ervaren naar het overwegen van gewenste uitkomsten. Ze hoeven niet direct te weten waar ze heen willen. Dat komt wel, zolang ze op die manier blijven nadenken.

 

4. Houd vol. Soms is één keer een goed gesprek genoeg. Soms duurt het even voordat iemand die switch maakt. Herhaal de stappen zo nodig. Omdat je de inhoud niet in hoeft en niet verantwoordelijk bent voor hun resultaten, kost dat weinig energie.

 

5. Houd je eigen focus scherp op waar jij heen wil. Heb het daar veel over met je team. Zo geef je het voorbeeld aan de anderen die blijven. Daar komt ook de motivatie en energie weer vandaan voor de toekomst.

 

Gedwongen afscheid nemen is niet leuk, maar hoort er in deze tijden helaas bij. Het is niet anders.

 

Vrij naar James Lawley:

“Het leven was altijd al vol onzekerheid, we kunnen het nu alleen niet meer zo makkelijk ontkennen. En dus moeten we er bewust mee leren omgaan.”

 

*Als je met je team om tafel gaat, overweeg dan een facilitator in te zetten. Dat maakt jouw rol makkelijker en beperkt de kans op onvoorziene schade. Als zo’n bijeenkomst goed begeleid wordt, kun je in korte tijd samen veel bereiken.

 

——————————————————

Annemiek van Helsdingen is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze richt zich specifiek op de menselijke kant van organisatieverandering: hoe organiseer je verandering, zodat je je mensen meekrijgt? Wat is er nodig voor mensen om te veranderen?

 

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.

Reacties

  1. Wow, Annemiek!!! Pakkend. Las het in een ruk uit.

    • Annemiek van Helsdingen zegt:

      Ha Kitty,
      En komend van jou is dat een groot compliment, dank!
      Iedereen die dat wil leren moet gewoon bij jou zijn.
      groet,
      Annemiek

Laat wat van je horen

*