Oefenen in zuiver communiceren, een ervaring. Gastblog van Dirk Boersma

Gastblog van Dirk Boersma van het Centrum voor Excellent Leiderschap:

Aan de slag

Zuiver communiceren, daar wilden mijn collega Rob en ik meer van weten en daarom schreven we ons in voor een kennismakingsbijeenkomst bij “Gewoon aan de slag” in Amersfoort. Samen met een aantal anderen zijn we daar ook, op en prachtige vrijdagmiddag, aan de slag gegaan. Voor mij was het een leerzame ervaring en ik ben met denkwerk weer naar huis gegaan. Het was voor alle deelnemers een hele klus om zuiver te communiceren. Trainer en van huis uit psycholoog, Maaike Nooitgedacht, die de kennismakingsbijeenkomst leidde, zette ons na een korte inleiding aan het werk. We konden zo gelijk ervaren waar het om gaat bij zuivere communicatie. Een vertaling trouwens van wat in het Angelsaksische taalgebied clean language wordt genoemd.

 

Kernpunten

Je ontdekt al snel in de kennismaking twee kernpunten. Het eerste is dat mensen bij één en hetzelfde begrip totaal verschillende interpretaties kunnen hebben. Maaike liet ons dat ervaren, door te vragen of we ons een voorstelling van een olifant wilden maken. Dat leverde natuurlijk 7 verschillende olifanten op. Genoeg, om in een mogelijk vervolg gesprek erover, al snel op verschillende sporen te zitten. Dat wordt nog een stuk ingewikkelder als er ook allerlei emoties en belangen in het spel komen. Ik moest even denken aan de termen links en rechts. In de politiek worden deze termen te pas en te onpas gebruikt maar ik ben bang dat het aantal invullingen van die begrippen ontelbaar is. Een bron voor problemen dus.

 

Vragen   

Maaike liet ons ook ervaren, hoe je beter de betekenis van die beelden in iemands hoofd zichtbaar kunt maken. We kregen een aantal vragen om dat mee te oefenen.
Vragen waarbij je je eigen beeld, je eigen aanname en je eigen emotie buitensluit en waarmee je je volledig richt op het helder krijgen van de boodschap van de ander.
Het gaat daarbij ook om die ander. Eén van die vragen is: En is er nog iets over….?
Die vraag nodigt de ander uit om door te vertellen.

Zo zou je als een collega zegt: “Dat halen we nooit” kunnen vragen “En is er nog iets over DAT?”. Je kunt dat ook over het woord nooit vragen. Je komt dan in een ander gesprek terecht dan wanneer je zou reageren met:”Hoe kom je daar nou bij, dat halen we wel!

Waar gaat het om

Daar zit voor mij een essentie van zuiver communiceren. Je concentreren op de woorden van de ander zodat je steeds dichter bij de kern komt. En niet zoals je vaak ziet vergaderingen en gesprekken, dat je meedoet in het ontketenen van een woordenspel waardoor je verder van de kern afraakt. Met zuiver communiceren kom je dichter bij de kern en je blijft daar ook. Daarmee kan je communicatie een stuk effectiever worden.

Zuiver communiceren is iets wat past van wat wij als belangrijk zien bij coachend leiding geven. Ik denk dan aan helder communiceren over de visie. Die visie met mensen kunnen delen. Hun visie daarvoor helder krijgen. Het belang van vragenstellen iets waaraan wij in onze trainingen ook veel aandacht besteden. Het afspreken en aanspreken en het gebruik van SMART daarin, allemaal zaken waarin goed communiceren essentieel is.

 

Blijven werken

Wij werden ons daarvan opnieuw bewust in deze kennismakingsbijeenkomst en dat doet mij opnieuw beseffen hoe belangrijk het is daar ook steeds opnieuw weer aan te werken. Aannames kunnen heel praktisch zijn maar het is ook heel goed ze af en toe eens aan de kant te zetten.

Als je ook kennis wilt maken met zuiver communiceren kom dan op 24 september naar ons conferentiecentrum in Aarle Rixtel.
Maaike Nooitgedacht zal ons daar opnieuw met deze manier van communiceren laten kennis maken.

 

————————

Dirk Boersma  is sinds 1975 werkzaam op het gebied van Human Resources. Hij werkte onder meer als opleider voor de vakken natuurkunde, scheikunde en elektriciteitsleer bij een aluminiumfabriek, als leraar Nederlands voor Turkse werknemers en als trainer sociale vaardigheden voor managers.

 

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.

Laat wat van je horen

*