Metaforen in Outsourcing: ‘setting up for failure’?

Mijn oog viel afgelopen week op een presentatie over outsourcing. Waarin als een van de meest bepalende factoren werd genoemd de samenwerking tussen de outsourcende organisatie en de outsourcingspartner. Waarin vervolgens ook benoemd werd dat dit in 73% van de gevallen niet zo gaat als verwacht.
Naast alle belletjes die bij mij gingen rinkelen over hoe ongelofelijk zonde dit toch is, hoe dit onderdeel (samenwerking) vaak relatief onderbelicht is en hoeveel eenvoudige maar krachtige interventies als (Project-)Team Alignment zouden kunnen bijdragen, gingen mijn gedachten ook naar ‘hoe zou dit toch komen?’. 73% is wel een heel hoog aantal….
Even verderop in de presentatie trof ik informatie aan waar wellicht enkele antwoorden te vinden zijn. Wat me namelijk opviel, is de metaforen die werden gebruikt. In dit geval door de outsourcende organisatie. Metaforen die ik vaak heb horen terugkomen bij organisaties die (willen) outsourcen:
  • “we willen toe naar een ‘Regie-organisatie'”: als de outsourcende organisatie wil optreden als regisseur, zouden de outsourcingspartners of Shared Service Centra zichzelf dan ook zien als ‘geregisseerden’? Of zouden zij zichzelf eerder zien als ‘experts’ die de kennis en kunde in huis hebben die de outsourcende organisatie ontbeert? Degenen die de ‘vraag achter de vraag’ zien en daar vanuit hun eigen wijsheid oplossingen voor hebben?
  • “demand and supply-organisatie”, of “supply and demand chains”: is dit vertaald niet eigenlijk gewoon ‘U vraagt, wij draaien’? Zouden outsourcingspartners zichzelf ook zien als de ‘draaiers’ op basis van de vraag van de klant?
Dit leidt tot een paar vragen:
Misschien zijn er nog wel veel meer van dit soort metaforen, waarin de structuren van de werkelijke verhoudingen besloten zitten, die worden gehanteerd in outsourcingstrjaecten?
Misschien is een deel van de problemen die men in outsourcingstrajecten tegenkomt ook al hierdoor vooraf ‘opgezet’?
En misschien zouden naast SLA’s ook gezamenlijke, gedeelde en met elkaar congruente metaforen worden ontwikkeld?
Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek 'Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit'. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Laat wat van je horen

*