Masterclass Zuiver Adviseren

Adviseren op het realiseren van verandering van binnenuit.

Nog sneller tot de kern komen en WETEN wat je klant bedoelt en wat hem beweegt. Tot adviezen en bijdragen komen die precies passen in het systeem van je gesprekspartner. Op systemische wijze verandering van binnenuit helpen creëren.

Ben je adviseur en sta je achter de principes van Veranderen 3.0? Dan vraagt dat ook van jou een andere houding en andere vaardigheden.

In deze Masterclass nemen we je mee in deze houding en vaardigheden. We reiken je enkele tools aan uit Zuiver Communiceren, met als doel dat je de verandering echt vanuit de ander, vanuit de organisatie faciliteert. Minder jouw expertise voorop, meer hun werkelijkheid.

Hoe waardevol jouw advies ook is, het heeft pas als verandering vanuit het systeem zelf voortkomt en jouw bijdragen daarbij aansluiten.

Wat doe je anders als je ‘Zuiver’ adviseert? 

Je stelt je minder op als expert op de inhoud, meer op het proces. Je bent degene die de pijnlijke vragen durft te stellen. Andere vragen, die een ander licht werpen op de situatie. Met respect voor de klant.

Je adviseert op het proces van Denken naar Doen. Waarbij je acteert op het niveau van hardnekkige patronen die gewenste verandering in de weg staan. Jouw advies is niet leidend/ Je stuurt primair op het verhelderen van de eigenlijke vraag en de bijdragen van de belangrijkste beïnvloeders die nodig zijn om dit te realiseren.

Zo wordt of blijft als vanzelf ook de klant verantwoordelijk voor zijn (aan-)deel in de oplossing. Je stimuleert eerst het verandervermogen en de veranderbereidheid van het klantsysteem zelf.

New Doc 1_1Met dit alles sluiten jouw uiteindelijke adviezen direct aan bij de beleving van je klant, worden ze makkelijker overgenomen en win je enorm aan effectiviteit.

Je leert nog veel scherper te zijn in het sturen op het zelflerend vermogen van je klant en klantsysteem. Je maakt klanten zo min mogelijk afhankelijk van jou als ‘expert’, maar draagt uiteindelijk alleen nog dat bij wat ze zelf ook echt (nog) niet in huis hebben. Adviseren 3.0.

Onderwerpen van deze masterclass

  • Uitkomstgericht Adviseren; voorbij oplossingsgericht werken. Adviseren vanuit een veel effectiever paradigma.
  • Stimuleren van Eigenaarschap van je klant en zijn omgeving
  • Werken met de Verhelderende Vragen om te komen tot een ‘zuiver’ zicht op vragen, wensen en gedachten van je klant
  • Beweging stimuleren door het richten van aandacht.
  • Zuiver LEID’en van de aandacht in een gesprek: hoe help je jezelf én je klant om meer te weten te komen over de eigen gedachten?
  • Het Goldpanning model: van een algemene wens naar een concrete vraag. Het goudklompje waar jij mee gaat werken.
  • Uitmuntend luisteren als basisvaardigheid. Maar dan ook écht uitmuntend…
  • Zuivere Feedback gebruiken als ontwikkeltool.
  • Jouw expertise gericht inbrengen zonder het eigenaarschap over te nemen.
  • Van Analyseren naar Modelleren: wat maakt het uit?

Wat levert deze masterclass je op?Visual voorwaarden klanten

Je leert adviseren vanuit het gedachtegoed van Veranderen 3.0.

Om met een aantal eenvoudige, doch bijzonder goed doordachte vragen een hoop meer te weten komt over wat voor de  ander van belang is en daar vervolgens veel beter op kunt aansluiten. Waarbij ook je klant achter zaken komt waar hij nog niet bewust van was.

Zo ontstaat in heel korte tijd een wezenlijk en respectvol contact en krijg je snel toegang krijgt tot de kern van de vraag. Zodat jouw expertise en advies ook echt tot hun recht komen en gebruikt worden.

Deze masterclass biedt je onderdelen uit Zuiver Communiceren, direct toegespitst op je praktijk als in- of extern adviseur. De onderliggende houding in Zuiver Communiceren stellen we expliciet aan de orde. Waarmee de rol van de adviseur ten opzichte van de klant ook ‘zuiver’ blijft.

Je gaat vooral veel oefenen en ervaren, naast een gedegen theorie en toelichting.

Voor wie?

Voor adviseurs die zoveel mogelijk effect willen bereiken door verandering vanuit het klantsysteem zelf op gang te brengen. Die zich herkennen in de principes van Veranderen 3.0.

In- of extern adviseurs of ondernemers die belang hebben bij het goed in kaart brengen van de (vraag achter de) vraag van klanten. Die in de gesprekken over deze vraag ook bezig willen zijn met het stevig neerzetten van hun rol en de verantwoordelijkheden duidelijk gescheiden te houden.

Voor iedereen die wil leren om echt te leren luisteren naar en doorvragen op wat voor de klant van belang is en hier het eigen referentiekader buiten wil leren houden.

Tijdsinvestering en kosten

De masterclass bestaat uit twee bijeenkomsten van ieder een dag met enkele weken ertussen. Ter voorbereiding, tussen de bijeenkomsten door en achteraf ontvang je bovendien online opdrachten. Alles bij elkaar nemen die ongeveer een dag in beslag.
Voor de eerstkomende data, zie het inschrijfformulier hieronder.

De investering voor deze training bedraagt € 1295,-. Voor ZZP’ers hebben we maximaal 4 plaatsen beschikbaar voor slechts € 695,-. Deze bedragen zijn exclusief btw en inclusief materiaal en lunch.

De bijeenkomsten vinden plaats in/om Amersfoort.

We weten inmiddels uit ervaring dat deze Masterclass volgen met collega’s enorm effectief blijkt: je verstevigt het leereffect in je organisatie enorm. Schrijf je je met drie mensen tegelijk in? Dan mag je een 4e collega kosteloos deelnemen.

Meer informatie?

Neem contact met ons op.

 

Inschrijven Masterclass Uitkomstgericht Adviseren

Ja, ik schrijf me in voor de Masterclass op: