Managementboek recensie: “Veranderen 3.0 is een prachtig boek over een van de moeilijkste veranderopgaven”

Door Kilian Bennebroek-Gravenhorst

Veranderen 3.0 is een prachtig boek over een van de moeilijkste veranderopgaven: duurzame verandering realiseren door aan de slag te gaan met gedrag binnen en tussen organisaties.

De auteurs presenteren de theorie en praktijk van de manier waarop zij vanuit hun bureau ‘Gewoon aan de slag’ verandering faciliteren. Hun boek is geordend rondom zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.

Door te werken met deze principes kom je bij wat gedragsverandering echt vraagt in jouw organisatie. Het mooie aan het boek is dat het even eenvoudig en inzichtelijk beschrijft hoe je ‘gewoon’ en diepgaand kunt veranderen, terwijl dat eigenlijk heel bijzonder en ingewikkeld is. Taal speelt een belangrijke rol in het boek. Zuivere en precieze taal helpt om voor jezelf en met anderen scherp te krijgen waar het nou om gaat. Heb je het over problemen of de gewenste uitkomst? Hoe herken je wie zich verbonden voelt met de uitkomst en hoestimuleer je dat eigenaarschap? Wat zeggen mensen eigenlijk als ze het over de verandering hebben? Is het wel duidelijk wat ze bedoelen? Verstaan ze elkaar goed? Is het gedrag dat we zien wel congruent met wat we willen?

Dit is slechts een greep uit de mooie en relevante vragen die aan bod komen, inclusief hoe je daar in de praktijk mee werkt. Die vragen doen ertoe en helpen – in de woorden van de auteurs – om op een dieper niveau te veranderen dan andere benaderingen doen. De claim dat de vraagstukken van nu dat nodig maken en dat Veranderen 3.0 fundamenteler of omvattender is dan andere benaderingen komt mij wat sterk over.”

Lees verder op Managementboek.nl…

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland