Gepatenteerde innovatie

Laatst kwam ik tijdens het zappen een reclame tegen. Helaas voor de makers ervan heb ik geen idee meer welk product er op onovertroffen wijze werd aangeprezen. Wat ik nog wel weet is dat het nu ‘met innovatief ingrediënt’ was.

Grappig. Een jaar of tien geleden was dat nog een ‘gepatenteerd’ ingrediënt geweest.

Deze commercial zette me wel aan het denken over innovatie. Het is een redelijk buzzword aan het worden. Met als risico dat het doel van innoveren verloren gaat en het een doel op zich wordt.

 

Want ach ach, wat hebben we het allemaal druk met innovatief bezig te zijn. En natuurlijk allemaal anders dan de anderen.

 

Maar wat is innovatie eigenlijk en waarom zou je het willen?

 

Wij gebruiken dit begrip vooral binnen de context van Sociale Innovatie.

 

En om trouw te zijn aan mijn eigen verhaal hierboven, heb ik dat natuurlijk niet zelf bedacht. Dat hebben al veel mensen voor mij gedaan. Uiteraard is hier geen eenduidig beeld over, lang leven verschillende percepties.

 

Maar om je te informeren, vind je hier  maar liefst 22 verschillende omschrijvingen.

 

De woorden ‘nieuw’ en ‘vernieuwing’ komen veelvuldig in deze lijst terug. Een enkele keer wordt er genoemd dat innovatie van belang is als economische stimulans.

 

Als je zoekt op scholar.google.nl ’why innovate’ krijg je pagina’s met wetenschappelijke artikelen over Innovatie.

 

Stilstand is achtuitgang, lijkt het motto te zijn. ’Innovatie houdt je in beweging’ klinkt het logische vervolg.

 

Tegelijk weten we dat om echt te kunnen innoveren binnen je bedrijf, er ook behoorlijk wat wordt gevraagd:

niet alleen tijd en geld, maar ook lef.

 

Lef om bestaande structuren en machtsverhoudingen los te laten.

 

Omdat veranderingen van het systeem (en dat is wat er door Innovatie vaak gebeurd) aan de randen gebeuren.

En zonder deze verandering geen innovatie.

Dit is mooi omschreven door Chris Trimble in Harvard Business Review.

 

Ik hoop dat dit jou weer inspireert om voor jezelf te besluiten wat jij wilt met innovatie: wat is het doel dat het dient en hoe kun je dat het beste realiseren?

 

Mijn antwoorden op deze vragen zijn een blog op zich. Maar in het kort komt het er op neer dat ik met zo min mogelijk interventie van buitenaf het potentieel dat in elke organisatie zit wil helpen ontsluiten. Elke organisatie is anders, dus de manier waarop zal ook telkens verschillen.

 

——————————————————

Maaike Nooitgedagt is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze werkt vanuit de vraag: hoe kan ik organisaties en mensen een stap verder helpen, wanneer ze wel weten dat ze anders willen, maar dit ondanks alles niet voor elkaar krijgen?

 

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Maaike Nooitgedagt

Maaike Nooitgedagt is een van de partners van Gewoon aan de slag. Samen met Wendy Nieuwland schreef zij het boek ‘Veranderen 3.0. 7 essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit.’

Laat wat van je horen

*