Gefaald in het falen?

Vastbesloten was ik, om met een mooi verhaal over hoe het in dit traject niet gewerkt heeft naar huis te gaan. Voor innovatie en ontwikkeling is falen een belangrijke voorwaarde tenslotte, dus mooi dat ik weer ’s een faalverhaal heb, dacht ik dus. Enigszins mijn pijn verzachtend dat ik voor mijn gevoel onvoldoende had bijgedragen.

Het traject in kwestie startte met een succesvolle teamdag, waar ik op het allerlaatste moment bij was gehaald om mijn MBTI kennis en het feit dat ik was aanbevolen met “het gerucht gaat dat jij een goede trainer bent”. Tijdens de teamdag bleek al dat zowel het type van de leiddinggevende als haar andere culturele achtergrond, zorgden voor veel wederzijds onbegrip. Waarbij er voor de leidinggevende een flinke uitdaging lag om meer aansluiting te gaan vinden bij haar teamleden. Op aanraden van de HR manager, gingen wij verder een coachingstraject in. Vijf gesprekken, om haar eigen type verder te onderzoeken en na te gaan hoe ze met haar eigen kwaliteite en valkuilen beter kon gaan aansluiten op de voorkeuren van de teamleden. Zodat zij ook beter van hun kwaliteiten gebruik konden maken en het team als geheel hechter kon worden.

Vandaag had ik, na enkele maanden en veel verzette afspraken, het eindgesprek. Er zat veel tijd tussen vooral de laatste afspraken en ook tijdens de eerdere gesprekken had ik niet altijd het gevoel ’de juiste snaar’ geraakt te hebben. Te weinig gedaan aan zich verbinden aan de vraag in het begin, teveel tijd tussen afspraken, te weinig tijd om de afspraken heen om af te schakelen en na te sudderen, toch te weinig aanspraak op haar eigen wensen en behoeften…, misschien wel hetzelfde als zij met haar teamleden deed…? Ik had al allerlei redenen bedacht vanuit mijn perspectief waardoor het niet succesvol was geweest. Jammer, en laten we ervan leren. Zo ging ik het gesprek in.

Wat bleek? Klant hartstikke tevreden. “Ik heb er heel veel aan gehad, ben aan het denken gezet. Ben me gaan beseffen dat ik toch ook nog veel te leren had. Ik ben dingen ook anders gaan aanpakken, mensen anders gaan benaderen met een beter resultaat.” Bij haar was er tussen en na de gesprekken nog veel in beweging gekomen, waar ik alleen geen zicht op had!

Dus toch geen faalverhaal? Niet het verhaal dat ik had gedacht. Wel falen in de zin dat ik er hier aan het eind volledig naast zat wat betreft de impact die het traject heeft gehad!

Zou dat falen ook tellen, in de zin van voor innovatie is falen nodig?

Mooi werk hebben we toch…

——————————————————
Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak. Ze blijft zelf ook altijd weer verder leren en ontwikkelen met als vraag “wat maakt dat veranderingen echt gerealiseerd worden?”.

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek ‘Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit’. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Laat wat van je horen

*