En waar is….?

Eén van de basis Verhelderende Vragen uit de methodiek Zuiver Communiceren, is de vraag: ‘En waar is [….]?’. Tussen de haakjes komen alleen de woorden te staan die de ander, letterlijk, zélf gebruikt heeft. De kracht van het doorvragen op letterlijke woorden van de ander, is dat je volledig bij de beleving van de ander blijft, zonder daar direct al jouw eigen vertaling van te maken.

‘En waar is […]?’ is een heel logische vraag, die je informatie geeft over de locatie van iets, of van iemand. Waar zijn de voorraden, waar is de laatste versie van dat voorstel, waar is onze klant? Vragen die we onszelf en elkaar wel eens stellen, maar ook vaak over het hoofd zien. Het is erg de moeite waard om de vraag wel even te stellen. Omdat het antwoord nog wel eens wat kan verduidelijken dat we zelf over het hoofd hadden gezien.

Daarnaast kan je de vraag ook prima stellen over niet tastbare dingen. Over concepten of gevoelens. Omdat inmiddels bekend is dat we als mensen niet in staat zijn om zelfs maar aan dingen te denken zonder dat ze ergens een plek hebben waar die dingen zich bevinden. Ook al zijn we het niet gewend om daarover na te denken. Als je meer weet over die locatie, ontdek je vaak ook meer over het gevoel of het concept.

Voorbeelden uit onze praktijk zijn bijvoorbeeld:

  • Een afdelingshoofd vraagt ons om te helpen bij het weer op de rit krijgen van haar afdeling. Er is veel gebeurd en zij wil dat haar mensen het verleden achter zich gaan laten, alleen dan kan er positieve beweging komen. Wat ze graag zou willen is dat er weer een goede werksfeer komt, waar mensen niet meer zoveel klagen onderling, en dat er weer op een prettige manier wordt samengewerkt. Wanneer de adviseur vraagt ‘En waar is die samenwerking, wanneer er prettig wordt samengewerkt?’, dan verduidelijkt ze dat het gaat om de samenwerking tussen de medewerkers in de teams, maar ook de samenwerking met de coördinatoren en haarzelf. Verschillende soorten van samenwerking dus. En het is de moeite waard om even verder te onderzoeken wat er voor haar op die verschillende gebieden nodig zou zijn om haar gewenste uitkomst waar te gaan maken.
  • Een coachee is expert op haar vakgebied. Al jaren is zij vraagbaak voor zowel haar eigen collega’s als mensen uit haar werkveld. Dan wordt ze, door ziekte van een collega, gevraagd om als projectmanager en teammanager op te treden. Ze twijfelt of ze dat wil, maar wil het wel proberen. Gaandeweg merkt ze dat ze niet meer alleen op inhoud kan opereren, maar ook een andere positie moet innemen binnen de groep. En dat maakt haar wat onzeker. Een vreemde ervaring voor haar. Wat ze graag wil is vol vertrouwen handelen wanneer ze niet van alle inhoudelijke details op de hoogte is. Wanneer ze de vraag ‘En waar is vol vertrouwen?’ krijgt, komt ze erachter dat dat in haar maagstreek zit. Na nog een vraag is het ‘een groene, warme gloed die haar rustig maakt’. Dat geeft haar een anker voor ‘vol vertrouwen’ dat ze kan gebruiken voor situaties die ze tegenkomt.
Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.

Laat wat van je horen

*