Waarde of Tijd betalen

Opdrachtgever: bezin u!

We doen met elkaar iets heel erg verkeerd als het gaat om het inzetten van externen in organisaties.

 

Degenen die het slechtste werk leveren, verdienen hier namelijk het meest aan…

Ja, echt.

Als je het goed doet, kom je snel to-the-point, help je je opdrachtgever om snel en vanuit de eigen organisatie helderheid te krijgen over waar ze naartoe willen en hoe ze daar kunnen komen. En draag jij alleen dat bij wat ze zelf nog niet kunnen. Het kleinste radartje om hun hele systeem in gewenste beweging te krijgen.

 

En dan ben jij weg. Kunnen ze het zelf verder voortzetten. Ben je niet meer nodig.

Het ultieme compliment? “Ik weet eigenlijk niet meer wat jullie gedaan hebben, maar we zijn wel (op weg naar) waar we willen”

Aangezien onze branche nog steeds afrekent op basis van tijd, hebben we zo regelmatig met een totale inzet (inclusief voorbereiding) van een dag of zes de boel weer op de rit gekregen en onszelf overbodig gemaakt.

Terwijl degenen die veel meer tijd bij hun klant spenderen, ze vaak ook afhankelijk maken, hier een flinke boterham aan verdienen…

 

Hoe kunnen we dit gaan omdraaien?

Dat klanten ook betalen voor de waarde van de diensten ipv de tijd de we er doorbrengen? Moeten we het zelf starten door niet meer in tijd te offreren? En gaat u, beste klant, dan wel bereid zijn om te betalen voor de waarde ipv de tijd? Ik kijk uit naar deze onderhandelingen!

 

Wie heeft er al ervaringen met waar wel betaald werd naar toegevoegde waarde in plaats van naar tijd?

Ik hoor ze graag, laat ze achter en voed de discussie mee!

——————————————————

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak. Ze blijft zelf ook altijd weer verder leren en ontwikkelen met als vraag “wat maakt dat veranderingen echt gerealiseerd worden?”

Vind je dit artikel interessant? Laat het weten reageer of abonneer je op de RSS feed.
Over Wendy Nieuwland

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak.

Wendy schreef samen met Maaike Nooitgedagt het boek 'Veranderen 3.0. Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit'. Te bestellen via de website of direct op managementboek.nl.

Reacties

  1. Natascha zegt:

    Een aantal vragen komen in mij op : wat is slecht ? en wie bepaalt dit ?
    Jij als adviseur of de opdrachtgever ?
    Het gaat niet om snel of langzaam – afhankelijk of niet – het gaat om integer handelen van de adviseur in deze en ik ben het met je eens : dat kan een discussie punt zijn.
    Als jij vindt dat je kwaliteit beter is (met minder uren sneller resultaat) en je vindt dat je hierdoor ‘onderbetaalt’ wordt ten opzichte van je concurrent, kun je er ook voor kiezen je uurtarief te verhogen – mits dat hetgene is waar het je om gaat.
    Maar volgens mij bedoel je integriteit in de zin van, zo snel mogelijk het beste voor de cliënt eruit halen.
    Geld is van ondergeschikt belang dan …… toch ?

  2. Wendy Nieuwland zegt:

    Hallo Natascha, leuk dat je reageert. En je roept inderdaad interessante vragen op.

    “Wat is slecht? En wie bepaalt dit?” is in mijn ogen uiteindelijk altijd de klant. Waarbij mijn eigen check als adviseur is of ik ook écht, vanuit een systemisch perspectief, een bijdrage lever aan de gewenste situatie. Of dat ik een ‘tevreden’ klant heb, waarvan ik even een stuk over heb genomen maar die even later weer terug bij af is omdat hij zelf niet verder kan. Daar bepaal ik dan dus wel mee als adviseur, ja. In al mijn ‘wijsheid’…. Dat gaat ook over in hoeverre ik me aan het resultaat kan verbinden, in hoeverre ik geloof in een duurzame bijdrage van wat ik doe.
    Mooi dat je dat als integriteit labelt, dat is zeker een onderdeel van waar het me om gaat in dit blog.

    Mijn punt is niet zozeer dat wij onderbetaald zouden worden, wel dat het systeem van het afrekenen naar tijd op korte termijn beloont om zoveel mogelijk tijd bij een klant door te brengen. Wat bewust, maar vooral onbewust, leidt tot in mijn ogen vaak onhandige keuzes. En onderhandelingen die gaan over dagdelen in plaats van over het resultaat. Dáár zou ik graag een kentering in zien. Omdat daarmee de aandacht bij allen verschuift naar wat het moet gaan opleveren.

    Geld is daarvoor een prachtig middel om waarde zichtbaar te maken, en in die zin dan wel degelijk van belang als uiting van hoe het systeem werkt.

Laat wat van je horen

*